Q & A

Zijn jullie nu architect of aannemer?

Wij zijn geen aannemer, maar een adviesbureau wat projectmanagement, huisvestingsadvies en architectuur geïntegreerd aanbied.  Maar eigenlijk maakt het niet uit wat wij zijn, wij helpen jullie vanaf het begin tot het einde. Wij zijn adviseur, projectmanager, architect en kunnen ook aannemen. Onze dienstverlening passen wij aan op de behoefte van onze klanten.

 

Wat is een Design & Build aanpak?

Bij deze aanpak is First Lines van begin tot het einde verantwoordelijk voor het ontwerp alsmede voor de uitvoering van het ontwerp. De opdracht wordt dan nog wel in twee fasen verdeeld waarbij wij het ontwerp (inclusief prijsvorming) in de eerste fase voor een vast tarief uitwerken. De tweede fase – de bouwopdracht - wordt gebaseerd op het uitgewerkt ontwerp.

 

Kunnen jullie ook alleen het ontwerp maken?

Ja, dat kan ook natuurlijk.  Wij kunnen alleen het ontwerp maken, het ontwerp & project management verzorgen, het ontwerp & projectmanagement en de uitvoering begeleiden en het project ontwerpen en aannemen. Bij voorkeur helpen wij jullie van het begin tot het einde zodat wij controle blijven houden op het eindresultaat, maar wij stemmen onze dienstverlening graag af op jullie wensen.

 

Leveren jullie ook meubilair?

Wij leveren ook meubilair. Via onze partners, dealers en inkooporganisaties kunnen wij de beste prijs-kwaliteitverhouding te bieden.

 

Wanneer kunnen jullie starten met ontwerp?

Vaak starten wij met het ontwerp als er een definitief besluit genomen is welke ruimte gehuurd gaat worden. Soms vindt de contractvorming nog plaats, maar starten wij wel al om geen tijd te verspillen.

 

Wij willen verhuizen, maar weten nog niet waarheen. Wat kunnen jullie dan betekenen voor ons?

Wij zijn geen makelaar, maar kunnen jullie wel helpen. Als je nog geen aanhuur-makelaar hebt, adviseren wij om samen met jullie een goede partij selecteren. In de belangrijkste kantoorregio’s van Nederland hebben wij partners waarmee wij goed samenwerken. Een goede makelaar weet de vrije kantoorruimtes te vinden die nog niet bekend zijn en zal namens jullie de beste financiële deal sluiten. Tijdens de zoektocht helpen wij jullie om de huisvestingsambitie te definiëren en te vertalen naar een praktisch programma van eisen. Hiermee kan de makelaar gerichter zoeken. Daarna maken wij een gebouwvergelijk, waaruit blijkt welke pand het best past.

 

Wat is een gebouwvergelijk?

Tijdens de zoektocht naar een nieuwe kantoorlocatie, maken wij een gebouwvergelijk. Dit doen wij voor 2 tot 4 gebouwen die op de short-list staan. Wij inspecteren de te huren ruimtes en maken per locatie een eerste indelingplan om te controleren of jullie programma goed past. Daarnaast controleren wij op hoofdlijnen of de installaties voldoen (wanneer er twijfels zijn over de correcte werking, adviseren wij om een installatieadviseur in te schakelen). De inrichtingskosten kunnen per pand verschillen, daarom maken wij een financieel vergelijk en vatten alles samen in overzichtelijk rapport. Op basis van dit rapport en het advies van de makelaar kunnen jullie het beste pand selecteren.

 

Wij hebben een eerste indelingsplan ontvangen, is dit definitief?

Nee, het eerste plan is niet definitief, maar geeft een goed beeld of jullie organisatie in de geselecteerde ruimte past. In de ontwerpfase gaan wij in samenwerking jullie het plan aanpassen en bijschaven tot we het ideale ontwerp gevonden hebben.

 

Wat werken jullie in de ontwerpfase nog uit?

Achter een ogenschijnlijk simpel ontwerp zit veel denk- en uitzoekwerk. Wij werken het ontwerp in detail uit, zodat niet alleen jullie weten hoe het kantoor er uit gaat zien, maar dat alle uitvoerende partijen exact weten wat ze moeten doen. Daarom maken wij materiaaloverzichten, maatwerk-, vloerafwerking-, wandenafwerking-, plafond- en data & elektra-tekeningen, detailuitwerkingen, 3D impressies, kostenramingen, planningen en integreren wij eventueel adviezen van andere adviseurs.

 

Wat kost jullie advies?

Op basis van de eerste kennismaking, gewenst kwaliteitsniveau en de geselecteerde locatie kunnen wij een offerte uitbrengen voor de ontwerpfase. Deze offerte is gebaseerd op de geprognotiseerde ontwerp- en projectmanagement werkzaamheden in de eerste fase. Wij werken met een vaste prijs voor de ontwerpfase. Op jullie verzoek stellen wij graag een gespecificeerde offerte op voor jullie.

 

Kunnen jullie het ontwerp gratis uitwerken voor ons?

Dat doen wij liever wij niet, omdat wij transparant met kosten willen omgaan. Er zijn overigens wel partijen die dit gratis of tegen een heel laag tarief aanbieden, echter worden dan de ontwerpkosten later niet transparant verdisconteerd in de uitvoeringskosten.

 

Is het noodzakelijk om ervaring te hebben in dit specifieke kantoor?

Nee, dat is niet noodzakelijk. Voor ons maakt dat niet uit, in de basis zijn veel kantoren vergelijkbaar. Voor een goed interieur is het belangrijker om de wensen van de eindgebruiker te doorgronden.

 

Weten jullie nu al wat de indeling exact kost?

Nee, dat weten wij niet. Pas nadat wij het ontwerp volledig hebben uitgewerkt en de definitieve prijsvorming met alle leveranciers en uitvoerende partijen afgerond hebben, kunnen wij een definitieve prijs afgeven. In de fasen daarvoor werken wij met transparante kostenramingen, zodat jullie wel weten welke richting de kosten op gaan. Zo kunnen we er gezamenlijk voor zorgen dat het interieur binnen jullie budget uitgevoerd kan worden.

 

Kunnen jullie werken met een taakstellend vast budget?

Ja, dat kunnen wij. Dit moet wel een realistisch budget zijn afgestemd op de omvang en de gewenste kwaliteit.

 

Wanneer is het klaar?

Elk project is anders en elk project heeft andere tijdslijnen. De planning wordt het meest beïnvloed door besluitvormingsperioden van onze opdrachtgevers, de levertijden en de uitvoeringperiode. Ter indicatie: gemiddeld duurt de ontwerpfase van een kantoor (van 500 mtot 1000 m2) 5 tot 8 weken, de levertijden 6 tot 12 weken en de uitvoeringperiode 8 tot 10 weken.

 

Werken jullie met vaste uitvoerende partijen?

Nee, maar wij hebben wel onze voorkeuren. Door het werken met vaste partijen weten wij wat de kwaliteit is en kunnen wij makkelijk schakelen. Wij staan overigens open om met nieuwe partijen te werken als dat jullie wens is.